Despre
GEMINI (Gender Equality through Media Investigation and New training Insights)
Egalitatea de Gen prin Investigații Media și Noi Perspective de Formare
​
În Strategia UE pentru egalitatea de gen 2020-2025, se acordă o atenÈ›ie deosebită abordării stereotipurilor bazate pe gen care, de obicei rezultate din părtiniri inconÈ™tiente, contribuie la crearea inegalităților de gen, în special în rândul tinerilor. Cu toate acestea, progresele sunt încă înregistrate în ritmuri foarte diferite în fiecare stat membru. Un nou proiect de cercetare, Gender Equality through Media Investigation and New Training Insights (GEMINI), va ajuta la schimbarea acestui lucru.
Proiectul european de cercetare Egalitatea de Gen prin InvestigaÈ›ii Media È™i Noi Perspective de Formare (Gender Equality through Media Investigation and New Training Insights), GEMINI, se desfășoară în perioada 2023-2025.
Nouă instituÈ›ii partenere participante la proiect, printre care È™i Universitatea din BucureÈ™ti, vor investiga impactul serialelor TV asupra percepÈ›iei tinerilor privind egalitatea de gen, cu scopul de a dezvolta materiale didactice care să poată fi folosite pentru un dialog despre gen È™i egalitatea de gen în învățământul liceal, precum È™i pentru implicarea acestora în materie prin scenarii È™i producÈ›ie video.
​
Link Campus University, Universitatea Aalborg, Universitatea Națională a Irlandei Maynooth și Universitatea din București vor fi responsabile pentru partea de cercetare a proiectului. Proiectul este condus de prof. Marica Spalletta de la Link Campus University din Italia.
​
Proiectul a primit o finanțare de cca. 800 000 EUR din programul CERV (Citizens, Equality, Rights and Values) al Uniunii Europene, 2023-2024 și este cofinanțat de fiecare partener al consorțiului.
​
CONTEXT
​
​În Strategia UE pentru egalitatea de gen 2020-2025, se acordă o atenÈ›ie deosebită abordării stereotipurilor bazate pe gen care, de obicei rezultate din părtiniri inconÈ™tiente, contribuie la crearea inegalităților de gen, în special în rândul tinerilor. Una dintre provocările în acest domeniu este intensificarea dezvoltării unei conÈ™tientizări critice a modelelor de reprezentare a genurilor È™i, în consecință, promovarea È™i rescrierea unor astfel de modele dintr-un punct de vedere creativ È™i inovator, îmbinând împreună strategiile de conÈ™tientizare È™i motivare privind problemele de egalitate de gen cu noi cunoÈ™tinÈ›e È™i abilități tehnice È™i relaÈ›ionale.Din acest punct de vedere, în ultimul deceniu, datorită rolului puternic pe care îl joacă în negocierea modelelor È™i atitudinilor culturale, serialele TV au fost analizate în dezbaterea publică pentru reprezentarea stereotipurilor de gen È™i influenÈ›a lor în rândul tinerilor; cu toate acestea, imaginile vizuale È™i narative ale serialelor TV pot fi, de asemenea, unul dintre cele mai eficiente instrumente de conÈ™tientizare È™i educaÈ›ie în crearea unei societăți bazate pe o idee comună a egalității de gen. Consumul crescut al tinerilor de seriale internaÈ›ionale, cuplat cu o sensibilitate emergentă în prezentarea reprezentărilor de gen mai complexe È™i nuanÈ›ate, care rezistă È™i contracarează stereotipurile tradiÈ›ionale, au permis noilor generaÈ›ii să intre în contact cu diferite modele È™i cu cât mai multe reprezentări ale identități de gen.Pe baza acestor premise, proiectul GEMINI (Gender Equality through Media Investigation and New training Insights) se adresează tinerilor europeni cu scopul de a le oferi instrumente adecvate care să le permită atât să fie conÈ™tienÈ›i de stereotipuri, cât È™i de situaÈ›iile de inegalități de gen pe care le pot întâlni, È™i capabili să devină „ambasadori ai egalității de gen” în viaÈ›a lor de zi cu zi. Pentru a atinge aceste obiective, este important să se creeze un ecosistem mai larg, care să implice tinerii È™i familiile acestora, È™colile, mass-media È™i serviciile de radiodifuziune etc., pentru a-i învăța nu numai pe tineri să recunoască È™i să lupte împotriva stereotipurilor, ci È™i să-i împuternicească pe aceÈ™tia în crearea activă de produse care transmit mesaje pozitive despre egalitatea de gen.
OBIECTIVE
GEMINI este un proiect de cercetare-acțiune care se adresează elevilor europeni de liceu și formatorilor/profesorilor acestora proveniți din patru zone geografice și socio-culturale europene diferite (mediteraneeană, nordică, estică și anglo-saxonă), cu scopul de a atinge următoarele obiective principale printr-un set larg de activități diferite:
​
-
cunoaÈ™terea strategiilor de producÈ›ie È™i narative care stau la baza reprezentării identităților de gen în serialele TV È™i a modului în care o astfel de reprezentare poate influenÈ›a promovarea egalității de gen în rândul grupurilor È›intă: interviuri aprofundate cu informatorii cheie, analiză de produs È™i analiza conÈ›inutului/sentimentelor media pe un corpus selectat de seriale TV;
-
înÈ›elegerea gradului de conÈ™tientizare a grupurilor È›intă cu privire la problema identităților de gen È™i a modului în care acestea sunt influenÈ›ate de reprezentarea genului în seriale TV: focus grupuri È™i sondaje în mai multe limbi adresate elevilor de liceu, interviuri semi-structurate cu profesori È™i formatori;
-
îmbunătățirea abilităților È™i competenÈ›elor analitice, relaÈ›ionale È™i de comunicare pentru a promova practici È™i modele pozitive privind egalitatea de gen: set de instrumente educaÈ›ionale constând din metode, instrumente practice È™i linii directoare care vizează îmbunătățirea conÈ™tientizării È™i valorificarea diversității (partajat printr-o platformă interactivă online È™i testat în două țări diferite);
-
răspândirea unei culturi orientate către egalitatea de gen prin încurajarea tinerilor să realizeze produse audiovizuale care exprimă È™i promovează egalitatea de gen, devenind producători È™i diseminatori de mesaje pozitive pe temele conexe: concursuri de scenarii È™i producÈ›ia audiovizuală a proiectului câÈ™tigător;
-
furnizarea de strategii publice, adresate instituÈ›iilor UE È™i naÈ›ionale, precum È™i furnizorilor de servicii de difuzare È™i platformelor de streaming, care să contribuie la definirea politicilor privind modul de comunicare a egalității de gen È™i de dezvoltare a produselor audiovizuale în conformitate cu acestea: recomandări de politici;
-
exploatarea rezultatelor proiectului prin facilitarea accesului È™i recepÈ›ionării acestora de către comunitatea È™tiinÈ›ifică È™i părÈ›ile interesate È™i îmbunătățirea proiectării acÈ›iunilor ulterioare centrate pe probleme de egalitate de gen È™i diversitate: site web, activități de comunicare, o conferință internaÈ›ională, diseminare academică, o carte finală publicată în Gold Open Access.
Pentru a atinge aceste obiective, reÈ›eaua internaÈ›ională GEMINI îmbină expertiza academică È™i profesională (studenÈ›i în È™tiinÈ›e umaniste È™i sociale; profesori/formatori È™i studenÈ›i din învățământul superior; profesioniÈ™ti din sectoarele culturale; factori de decizie politici din UE È™i naÈ›ionali) în domeniul studii de gen, media audio-vizuală È™i procese educaÈ›ionale. GEMINI urmăreÈ™te, de asemenea, un obiectiv pe termen lung, prin sprijinirea dezvoltării de planuri de acÈ›iune È™i activități educaÈ›ionale adresate unui public mai larg din diferite țări È™i prin înfiinÈ›area unui Observator permanent privind egalitatea de gen È™i diversitatea.
AUDIENÈšA
​
GEMINI a evidenÈ›iat È™ase grupuri È›intă principale: tineri adulÈ›i din licee È™i nu numai, profesori È™i formatori din licee, creativi din industriile media, studenÈ›i în È™tiinÈ›e sociale È™i umaniste, factori de decizie locali È™i internaÈ›ionali È™i publicul larg.
​
În timp ce grupul È›intă de bază pentru predarea È™i diseminarea culturii egalității de gen sunt tinerii adulÈ›i din licee, intenÈ›ia este ca limitele grup È›intă să ajungă atât dincolo de sistemul de predare, cât È™i dincolo de grupa de vârstă.
​
Schimbarea în aprecierea egalității de gen începe de la adulÈ›ii tineri cu vârsta cuprinsă între 14-18 ani, o vârstă recunoscută ca o perioadă formativă È™i autoreflexivă în structura identitară a unei persoane. Cu toate acestea, schimbarea poate continua dincolo de această grupă de vârstă, cu un impact asupra altor categorii de public È›intă, precum È™i un impact suplimentar influenÈ›at de tinerii adulÈ›i care cresc cu o abordare reflexă a egalității de gen. În esență, impactul începe de la cercetarea GEMINI în È™i cu grupurile È›intă, dar, în timp, adulÈ›ii tineri ar trebui să fie în mod ideal „piesa centrală” a schimbării, de exemplu în calitate de ambasadori ai egalității de gen.
​
​
​
Contact:
​
Prof. univ. dr. Raluca Radu,
Director de proiect pentru România
Institutul de Cercetare al Universității din București
E-mail: raluca.radu@fjsc.ro